Czy węższe opony na zimę to dobry wybór?

Motoryzacja

Jeszcze do niedawna wśród kierowców krążyła opinia o tym, że zimą powinno się stosować opony o jeden rozmiar węższe od ogumienia letniego. To rozwiązanie jest oczywiście powszechnie stosowane i w zasadzie zdaje egzamin, ale nie jest wolne od wad.

Z czego wynika przekonanie kierowców
o stosowaniu zimą węższego ogumienia?

Zapewne z tego, że takie opony mają co prawda mniejszą powierzchnię styku z jezdnią, jednak większą siłę nacisku na cm2, co sprawia, że lepiej wgryzają się w śnieg i tym samym zapewniają lepszą przyczepność. Istotnie, po części jest to prawda, jednak to rozwiązanie ma również swoje minusy.

Węższa opona oznacza lepszą przyczepność na śniegu, a także mniejsze ryzyko wystąpienia aquaplaningu, jednocześnie rozwiązanie tego typu wiąże się z dłuższą drogą hamowania, kiedy nawierzchnia jest mokra, sucha albo poruszamy się po ubitym śniegu, oraz gorszą przyczepnością podczas pokonywania zakrętów. Nie zapominajmy o tym, że dokonał się ogromny skok technologiczny w produkcji ogumienia i obecnie opony zimowe są na tyle zaawansowane i mają dobre osiągi, że z pewnością poradzą sobie z właściwym wgryzaniem się w śnieg i różnica między oponą węższą i szerszą nie będzie odczuwalna.

Duże znaczenie ma rekomendacja producenta

- Producenci samochodów nie bez powodu rekomendują do swoich aut konkretne rozmiary opon. To właśnie pod nie ustawiane są systemy bezpieczeństwa, np. ABS i ASR, które przy węższej oponie mogą nie działać prawidłowo – powiedział Filip Fischer z Oponeo.pl

Czasami zdarza się, że węższe ogumienie jest rekomendowane przez producentów danych pojazdów, ale ma to miejsce głównie w przypadku samochodów o węższej mocy. Nie wolno zapominać o tym, że w przypadku mocniejszych samochodów konieczne jest zachowanie ostrożności , szczególnie na zakrętach, gdyż nawet niewielkie dodanie gazu może być powodem utraty przyczepności przez oponę o jeden rozmiar mniejszą.

Węższe opony na sezon zimowy mogą stosować przede wszystkim kierowcy, którzy nie są mieszkańcami miast, w których jest większe ryzyko poruszania się drogami, na których zalega śnieg. Wtedy właśnie opona zapewni pewniejsze ruszanie z miejsca i dużo trudniej będzie się zakopać. Oczywiście, nawet w takiej sytuacji musimy brać pod uwagę wadę tego rozwiązania, a więc gorszą przyczepność na zakrętach a także dłuższą drogę hamowania. Z tego powodu właśnie większość producentów zarówno samochodów jak i ogumienia, poleca stosowanie opon zimowych w dokładnie takim samym rozmiarze , jak letnich.

Eksperci polecają kupować opony
o sprawdzonej jakości

Zdecydowanie nie polecają chińskiego ogumienia, które w Internecie jest ogólnodostępne i kusi niskimi cenami. Takie opony rzeczywiście mają atrakcyjne ceny jednak, nie posiadają europejskiej homologacji, a więc nie maja potwierdzonej jakości. Według przeprowadzonych testów – droga hamowania na takim ogumieniu jest dużo dłuższa, bowiem przy prędkości 50 km/h jest dłuższa o 20 m. A nikt chyba nie zaprzeczy, że to dużo. Poza tym chińskie opony zużywają się szybciej, dlatego na pewno warto trochę więcej zainwestować i kupić renomowanych producentów.

Written by Karol