Czy węższe opony na zimę to dobry wybór?

Motoryzacja

Jeszcze do niedawna wśród kierowców krążyła opinia o tym, że zimą powinno się stosować opony o jeden rozmiar węższe od ogumienia letniego. To rozwiązanie jest oczywiście powszechnie stosowane i w zasadzie zdaje egzamin, ale nie jest wolne od wad.

Z czego wynika przekonanie kierowców
o stosowaniu zimą węższego ogumienia?

Zapewne z tego, że takie opony mają co prawda mniejszą powierzchnię styku z jezdnią, jednak większą siłę nacisku na cm2, co sprawia, że lepiej wgryzają się w śnieg i tym samym zapewniają lepszą przyczepność. Istotnie, po części jest to prawda, jednak to rozwiązanie ma również swoje minusy.

Węższa opona oznacza lepszą przyczepność na śniegu, a także mniejsze ryzyko wystąpienia aquaplaningu, jednocześnie rozwiązanie tego typu wiąże się z dłuższą drogą hamowania, kiedy nawierzchnia jest mokra, sucha albo poruszamy się po ubitym śniegu, oraz gorszą przyczepnością podczas pokonywania zakrętów. Nie zapominajmy o tym, że dokonał się ogromny skok technologiczny w produkcji ogumienia i obecnie opony zimowe są na tyle zaawansowane i mają dobre osiągi, że z pewnością poradzą sobie z właściwym wgryzaniem się w śnieg i różnica między oponą węższą i szerszą nie będzie odczuwalna.

Duże znaczenie ma rekomendacja producenta

Producenci samochodów nie bez powodu rekomendują do swoich aut konkretne rozmiary opon. To właśnie pod nie ustawiane są systemy bezpieczeństwa, np. ABS i ASR, które przy węższej oponie mogą nie działać prawidłowo – powiedział Filip Fischer z Oponeo.pl

Czasami zdarza się, że węższe ogumienie jest rekomendowane przez producentów danych pojazdów, ale ma to miejsce głównie w przypadku samochodów o węższej mocy. Nie wolno zapominać o tym, że w przypadku mocniejszych samochodów konieczne jest zachowanie ostrożności , szczególnie na zakrętach, gdyż nawet niewielkie dodanie gazu może być powodem utraty przyczepności przez oponę o jeden rozmiar mniejszą.

Węższe opony na sezon zimowy mogą stosować przede wszystkim kierowcy, którzy nie są mieszkańcami miast, w których jest większe ryzyko poruszania się drogami, na których zalega śnieg. Wtedy właśnie opona zapewni pewniejsze ruszanie z miejsca i dużo trudniej będzie się zakopać. Oczywiście, nawet w takiej sytuacji musimy brać pod uwagę wadę tego rozwiązania, a więc gorszą przyczepność na zakrętach a także dłuższą drogę hamowania. Z tego powodu właśnie większość producentów zarówno samochodów jak i ogumienia, poleca stosowanie opon zimowych w dokładnie takim samym rozmiarze , jak letnich.

Eksperci polecają kupować opony
o sprawdzonej jakości

Zdecydowanie nie polecają chińskiego ogumienia, które w Internecie jest ogólnodostępne i kusi niskimi cenami. Takie opony rzeczywiście mają atrakcyjne ceny jednak, nie posiadają europejskiej homologacji, a więc nie maja potwierdzonej jakości. Według przeprowadzonych testów – droga hamowania na takim ogumieniu jest dużo dłuższa, bowiem przy prędkości 50 km/h jest dłuższa o 20 m. A nikt chyba nie zaprzeczy, że to dużo. Poza tym chińskie opony zużywają się szybciej, dlatego na pewno warto trochę więcej zainwestować i kupić renomowanych producentów.

Written by Karol