Informacje o kreatynie

Sport

Kreatyna to jeden ze związków chemicznych, których przeznaczeniem jest gromadzenie energii w wiązaniach wysokoenergetycznych. Substancja ta powstaje po szeregu skomplikowanych przemian i jest gromadzona w mięśniach. Poza tym, że dostarcza energii do ich pracy, jest także ważnym elementem kaskady sygnałów powodujących skurcz mięśni.

informacje o kreatynie

Kreatyna pod względem chemicznym

Z chemicznego punktu widzenia kreatyna jest związkiem zawierającym elementy guanidyny i kwasu octowego. Budowa nie jest szczególnie skomplikowana, natomiast organiczny sposób syntezy już owszem – na jego omówienie potrzeba około dwa razy więcej miejsca, niż zajmuje cały ten artykuł, a i to byłoby tylko ogólną charakterystyką procesu.

kreatyna dla kobiet
kreatyna sport

Kreatyna dla sportowców

Ze względu na rolę, jaką kreatyna odgrywa w sprawnym funkcjonowaniu układu mięśniowego, jest przyjmowana od półwiecza przez sportowców i to zarówno zawodowych, jak i tych, którzy sport uprawiają amatorsko. Zadaniem suplementów kreatynowych jest przyspieszenie wzrostu masy mięśniowej i poprawa sprawności. Za pierwszy efekt ma być odpowiedzialna stymulująca rola związku, a za drugi zgromadzenie w pobliżu włókien mięśniowych większych rezerw energetycznych.

Dla osiągnięcia największej skuteczności stosuje się kreatynę w formie monohydratu. Oczywiście dostępne są także inne formy, natomiast tylko taka postać gwarantuje wysoką przyswajalność i poprawny metabolizm.

kulturystyka z kreatyną
kreatyna tabletki

Skutki uboczne – fakty i mity

Tak naprawdę przyjmowanie kreatyny może prowadzić tylko do jednego poważnego skutku ubocznego, a mianowicie do wzrostu masy ciała w sposób inny niż tylko poprzez rozrost masy mięśniowej. Oczywiście pojawiają się sporadyczne przypadki skurczu mięśni (niegroźnego), odwodnień lub problemy z trawieniem, jednak nigdy nie potwierdzono klinicznie ich związku z kreatyną (częstość objawów nie była wyższa niż w przypadku placebo). Długotrwałe przyjmowanie suplementów z kreatyną zwiększa obciążenie nerek, dlatego zalecana jest ostrożność. Poza tym w zasadzie brak jakichkolwiek potwierdzonych skutków ubocznych.

 


Źródło:
Informacje o kreatynie na kreatyna.edu.pl


Written by Karol