Jak chronić szkliwo zębów?

Zdrowie Uroda

Szkliwo zębów to bardzo twarda tkanka w ludzkim organizmie, ale jednocześnie bardzo podatna na uszkodzenia. Zużywa i starzeje się tak jak każda tkanka powodując różne problemy stomatologiczne. Niestety uszkodzenia szkliwa są nieodwracalne, więc tak ważna jest jego właściwa profilaktyka. Jest jednak sposób na ograniczenie jego zużycia – Sprawdź jakie to proste!

Czemu ochrona szkliwa zębów jest tak istotna?

Szkliwo jest jedną z najtwardszych tkanek w ludzkim organizmie. Ta twarda, zewnętrzna warstwa otaczająca zęby odgrywa bardzo ważną rolę – osłania wnętrze zęba, które jest bardziej miękkie i skupia w sobie nerwy i naczynia krwionośne. Szkliwo chroni zęby przed codziennym zużywaniem się wynikającym z gryzienia i żucia, jak również ekspozycji na skrajne wartości temperatur pochodzące od spożywanych gorących i zimnych potraw i napojów. Zabezpiecza także zęby przed erozyjnym działaniem kwasów i innych substancji chemicznych.

Jakie są objawy zużycia szkliwa?

Objawy uszkodzeń szkliwa są różne w zależności od stadium zaawansowania. Przy ścieraniu się szkliwa, jego warstwa znacznie się zmniejsza, staję się cienka, a mikroskopijne kanaliki znajdujące się pod jego powierzchnią ulegają odsłonięciu. Powoduje to zwiększone odczuwanie rożnych bodźców takich jak gorąco, zimno itp określane mianem nadwrażliwości objawiające się kłuciem, mrowieniem oraz bólem. Cienka warstwa szkliwa powoduje także odsłanianie się zębiny, co objawia się przebarwieniami i żółknięciem zębów. W bardziej zaawansowanym stadium nasila się nadwrażliwość zębów, dolne krawędzie tnące zębów stają się przezroczyste i łatwo się łamią i wyszczerbiają. Zmiany widać także na powierzchniach żujących, na których pojawiają się dołki i niewielkie wgłębienia.

Wskazówki ograniczające zużycie szkliwa:

  • Bardzo istotne jest właściwe odżywianie: ograniczenie spożywania kwaśnego pożywienia i napojów m.in. owoce cytrusowe czy wino. Nie oznacza to oczywiście, że trzeba zrezygnować z naszych ulubionych napojów. Wystarczy spożywać je podczas posiłków, by ograniczyć ich wpływ na szkliwo czy przez słomkę umieszczona tak by omijała zęby. Nie powinno się także przetrzymywać ich długo w ustach. Istotne jest także zmniejszenie ilości spożywanych pokarmów o wysokiej zawartości cukru jak np. słodycze, napoje gazowane czy suszone owoce.
  • Płukanie jamy ustnej po spożyciu słodkich i kwaśnych produktów czy napojów.
  • Zneutralizować kwaśny posiłek szklanka mleka czy kawałkiem sera albo gumą bez cukru.
  • Nawadniać organizm, by zapobiegać suchości w ustach  i problemom z niskim wydzielaniem śliny.
  • Istotne jest także dobranie właściwej szczoteczki do zębów. Najlepiej, by była miękka.
  • Powinno się także unikać zbyt częstego i intensywnego szczotkowania zębów. Najlepiej myć zęby dwa razy dziennie: rano i wieczorem przynajmniej godzinę po spożywanym posiłku. Kwas zawarty w pokarmach zmiękcza szkliwo, które staje się bardziej podatne podczas szczotkowania.
  • Szczotkując zęby wykonywać niewielkie okrężne i wymiatające ruchy. Czyścić wszystkie powierzchnie, także wzdłuż linii dziąseł.
  • Używanie płynu do płukania i czyszczenie przestrzeni międzyzębowych przynajmniej raz dziennie.
Katarzyna Lenart
Artykuł został przygotowany przez szczoteczka-elektryczna.pl w Poznaniu, zajmującą się dystybucją i sprzedażą profesjonalnych artykułów do higieny jamy ustnej. W ofercie m.in. Philips Sonicare, Oral B Braun, Waterpik, ROCS, Curaprox, Dr Fresh.
Written by Karol