Kilka pomysłów na lunch do szkoły i pracy

Kulinaria

Drożdżówka, batonik, półfabrykaty, gotowe do jedzenia tuż po podgrzaniu w kuchence mikrofalowej może i zaspokoją szybko głód, ale nie dostarczą organizmowi potrzebnych wartości odżywczych. Przedstawiamy kilka pomysłów na zdrowy i smaczny lunch, który możesz zabrać do szkoły lub pracy.
 

Sałatka z kozim serem
 

W tygodniu poza domem spędzamy zdecydowanie najwięcej czasu. To wcale jednak nie oznacza, że jesteśmy skazani na stołowanie się byle gdzie i jedzenie byle czego. Znacznie smaczniejszą i zdrowszą alternatywą dla fast foodów na mieście jest obiad, który zabierzemy ze sobą do pracy z domu. Nie musimy jednak wstawać godzinę wcześniej i w pocie czoła szykować posiłek – nasze przepisy są banalnie proste i szybkie. A efekt – smakowity, pożywny i łaskawy dla sylwetki.

Sałatka z kozim serem i zieleniną

Ser kozi posiada niezwykłe właściwości odżywcze, które są wykorzystywane nie tylko w gastronomii, ale także kosmetyce. Mleko kozy ma skład zbliżony do pokarmu młodej mamy, dlatego, w przeciwieństwie do mleka krowiego, jest hipoalergiczne. Zawiera witaminy A, D, E, B1, B2, PP i kwas foliowy, a także wapń, fosfor, potas i duże zasoby żelaza. Właśnie dlatego warto dodać ser kozi do sałatek, kanapek i past, które zjemy w pracy na obiad. Sałatkę z kozim serem robi się bardzo łatwo. Oprócz sera będzie ona zawierała jeszcze: gotowane brokuły, pokrojoną w cienkie piórka czerwoną cebulę i liście sałaty lub szpinaku. Całość należy doprawić i polać sosem jogurtowym.

Przekąska z cieciorki i pomidorów

Ciecierzyca, nazywana też cieciorką lub grochem włoskim, jest niewyczerpalnym źródłem białka, dlatego polecana jest wegetarianom i weganom jako jeden z najważniejszych składników diety. Cieciorka sprzyja też odchudzaniu, zapobiega zaparciom, obniża cholesterol i ciśnienie. A w niektórych krajach uważana jest nawet za afrodyzjak. Sama w sobie nie może jednak stanowić pełnowartościowego dania – trzeba bowiem uzupełnić ją jeszcze o węglowodany i witaminy. Warto więc przygotować szybką sałatkę, łączącą ciecierzycę z puszki z pomidorkami koktajlowymi i serem – białym, kozim lub fetą. Przygotowanie tego posiłku na pewno nie zajmie dużo czasu.

Kanapka z przemyślanymi składnikami

Kanapka to najszybszy i najprostszy sposób na zaspokojenie głodu. Jednak równie łatwo jest zamienić wartościowy lunch z kanapką w roli głównej w tuczący posiłek, który nie wniesie do organizmu nic oprócz „pustych kalorii”. Pierwszym krokiem do zdrowej przekąski jest wybór pieczywa – pełnoziarniste reguluje pracę układu trawiennego, przyspiesza metabolizm i jest polecane dla osób dbających o linię, z kolei pieczywo pszenne należy do lekkostrawnych. Następnie należy wybrać składniki – w taki sposób, by kompozycja dostarczała białka, węglowodanów i witamin. Nasze propozycje to: pieczywo z twarożkiem, rzodkiewką i szczypiorkiem, pieczywo z tuńczykiem w sosie własnym, jajkiem na twardo i ogórkiem kiszonym albo też pieczywo z łososiem wędzonym, serem kozim lub białym, ogórkiem i szczypiorkiem.

Lunch na słodko

Obiad „na słodko” też może być pożywny i zdrowy, tylko trzeba umiejętnie skomponować składniki. Na pewno lunch nie powinien się składać z samej drożdżówki czy batonika. Wręcz przeciwnie – najlepiej wykluczyć z diety produkty o dużej zawartości cukru. Zamiast tego polecane są sałatki owocowe z ananasa, truskawek, arbuza czy borówek, z dodatkiem pestek słonecznika lub dyni, płatków owsianych albo okruszków waflowych. W zależności od rodzaju użytych owoców, do sałatki można dodać ser kozi albo biały lub polać całość sosem jogurtowym.

Written by Alicja