Turbosprężarka nowa czy regenerowana?

Motoryzacja

Turbosprężarka obecnie stanowi podstawowe wyposażenie silnika i większość producentów samochodów umieszcza je w swoich konstrukcjach. Ten fakt nie powinien nikogo dziwić, gdy rozważy się korzyści płynące z tego rozwiązania. Dodatkowe powietrze, które wzbogaca mieszankę paliwową w tlen, pozwala uzyskać dodatkową moc silnika przy jednoczesnym zmniejszeniu jego masy, a co za tym idzie – redukcji spalanego paliwa. Jednak jak każde urządzenie mechaniczne, tak i to w miarę użytkowania ulega zużyciu, które wobec trudnych warunków pracy może prowadzić do stosunkowo szybkiej i kosztownej awarii. Dlatego, gdy tylko zaczynają się problemy z turbosprężarką, właściciele pojazdów muszą podjąć decyzję – wymienić ją na nową, czy serwisować? Co zatem jest lepszym wyborem dla naszej kieszeni i dla naszego samochodu – sprzęt nowy, czy regenerowany? O tym opowiemy już za chwilę.

Nowa turbosprężarka – zalety i wady

Pierwszym, co przychodzi na myśl, gdy zachodzi potrzeba wymiany lub naprawy turbiny w samochodzie, jest kupno nowej na jej miejsce. Takie rozwiązanie to faktycznie bardzo dobra opcja – nowe urządzenie będzie z pewnością idealnie sprawna i “przejedzie” dziesiątki, a może nawet setki tysięcy kilometrów bez problemów. Co więcej, producenci często dają na nie gwarancję, dlatego przez długi czas możemy być spokojni o ewentualne serwisowanie lub usuwanie skutków wad fabrycznych. Nowa turbosprężarka spełnia wszystkie normy, jakie stawia producent samochodu świetnie współpracuje z silnikiem.

Widać więc, że z mechanicznego i użytkowego punktu widzenia, nowa turbina ma bardzo wiele zalet. Problem pojawia się, gdy rozpatrzymy ekonomiczne względy takiego rozwiązania – nowe turbosprężarki to wydatek rzędu tysięcy złotych (w zależności od producenta, modelu czy samochodu, koszt wynosi od 2 do nawet 5-6 tys.). Dla każdego właściciela pojazdu jest to duży wydatek, a w przypadku niektórych starszych pojazdów może się okazać wręcz nieopłacalny.

Regeneracja jako alternatywa

Innym rozwiązaniem jest zakup turbosprężarki regenerowanej lub wręcz regeneracja dotychczas używanej w profesjonalnym zakładzie specjalizującym się w tej właśnie usłudze. Zwróćmy tu szczególną uwagę na słowo “profesjonalny”, ponieważ tylko taki warsztat może zapewnić zadowolenie z wykonanej usługi i odpowiednią trwałość i sprawność naprawionego podzespołu. Niestety, nie wszystkie zakłady zatrudniają fachowców i niewystarczająco dokładnie wykonują swoją pracę, a ponadto, by obniżyć cenę, do regeneracji wykorzystują niskiej jakości zestawy naprawcze. To właśnie one decydują o sceptycznym podejściu właścicieli aut do regeneracji i panującym przekonaniu, że wymiana na nową jest koniecznością.

Regeneracja turbosprężarki jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem od zakupu nowej – najczęściej cena tej usługi nie przekracza połowy ceny nowej turbiny. Co więcej, niektórzy z serwisantów wykonują pomiary i regulacje zregenerowanego urządzenia na maszynach dokładniejszych, niż sam producent, dlatego w części przypadków okazuje się, że po regeneracji jest ona jeszcze wydajniejsza, niż na początku użytkowania. Ponadto, fachowa naprawa to zapewnienie skutecznej pracy podzespołu przez długi czas, a dodatkowo jest najczęściej potwierdzana gwarancją.

Turbosprężarka regenerowana z pewnością nie okaże się jednak tak trwała, jak urządzenie nowe. Regeneracja jest sposobem na odświeżenie i przedłużenie czasu użytkowania urządzenia najczęściej o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Nie jest więc dobrym wyborem dla osób, które każdego dnia podróżują samochodem na dalekich trasach.

Podsumowując, w większości przypadków, warto zdecydować się na regenerację lub zakup zregenerowanego urządzenia. Jeżeli usługa ta zostanie przeprowadzona przez fachowy i sprawdzony warsztat, może okazać się bardzo dobrym i zdecydowanie tańszym rozwiązaniem. Jeżeli jednak mamy wysokie wymagania wobec trwałości i bezawaryjności samochodu, zaś wydatek związany z zakupem nowej turbiny uważamy za opłacalny, nic nie stoi na przeszkodzie, by wyposażyć pojazd w nową turbosprężarkę, pochodzącą wprost od producenta.

 

Autor artykułu
Artykuł napisany przez firmę Turbor zajmującą się regeneracją turbosprężarek, wałów pędnych i wtrysków.
Written by Karol