Warzywne wzmocnienie naszego zdrowia

Zdrowie Uroda

Sezon jesienno zimowy to czas, kiedy jak najwięcej powinniśmy korzystać z tego, co zostawiła nam natura. Okoliczne bazarki jeszcze piętrzą się od warzyw sezonowych, dzięki czemu nie musimy ratować się tymi, dostępnymi w formie mrożonej. Szczególnie wysokie miejsce zajmuje teraz momencie dynia, która dodatkową popularność zyskuje przez zbliżający się Halloween. Swoją obecnością rozpieszczają również buraki ćwikłowe, koper włoski, jarmuż, pasternak czy brokuł.

zdrowa dieta

Korzyści płynące ze spożywania warzyw są niezliczone, a ich dobroczynny wpływ na organizm to prawdziwy ‘temat rzeka”. Są przede wszystkim doskonałe źródło niezbędnych witamin, szczególnie witaminy A, E C i Beta-Karotenu. Dlaczego to takie istotne? Witaminy, jako związki organiczne nie są wytwarzane w naszym organizmie. Muszą być więc uzupełniane z zewnątrz, a jedyną słuszną metodą jest dostarczanie ich z pożywieniem. Warzywa dostarczają również składników mineralnych m.in. potasu, fosforu czy magnezu.

Obecność ich w naszym codziennym jadłospisie, to wybór naturalnej suplementacji. Co jeszcze należy do warzywnych zalet?

Po pierwsze, wysoka zawartość wody idzie w parze z niską kalorycznością, która na 100g produktu zwykle nie przekracza 30 kcal. Nie bez powodu warzywa w dietach odchudzających zajmują wysokie miejsce. Można je spożywać bez ograniczeń, dlatego wyjątkowo w tym przypadku sprawdza się hasło “więcej znaczy lepiej”. Dodatkowo, zawierają bardzo małą ilość tłuszczu. Podjadanie ich w ciągu dnia z pewnością nie przyniesie zbędnych kilogramów. Warzywa cechują się wysoką zawartością błonnika, które stanowią jego podstawowe źródło. To właśnie ten składnik sprzyja prawidłowemu funkcjonowaniu naszego układu pokarmowego, wypełniając żołądek i zwiększając uczucie sytości.

Jak widać, obecność warzyw w naszym codziennym jadłospisie do podstawa diety zbilansowanej, czyli tej najkorzystniejszej dla naszego zdrowia. Dietetycy i specjaliści od żywienia człowieka zalecają spożywanie 5 porcji warzyw każdego dnia. Dla przeciętnego konsumenta takie hasło może być niezrozumiałe, ponieważ nie wspomniano, o ich wielkości. Jedna porcja warzyw to 80g, co odpowiada połowie dużego pomidora czy jednej dużej marchewce. Spełnienie zaleceń prawidłowej ilości warzyw w zdrowej diecie nie jest więc trudnym zadaniem.

Wymienione wcześniej warzywne zalety z pewnością przewyższają ich wady, do których można zaliczyć jedynie fakt, że niektóre z nich nie są dostępne cały rok. Sposób wykorzystania ich w kuchni ogranicza tylko nasza wyobraźnia. Najlepiej w tym temacie sprawdzają się wegetarianie, dla których warzywa są kluczowym elementem codziennego jadłospisu.

Written by Alicja