Wymiana amortyzatorów oraz właściwa zbieżność równa się lepszy komfort jazdy

Motoryzacja

Niektórzy mężczyźni dbają o swój samochód bardziej niż o zdrowie. Cóż, lekceważenie dolegliwości trapiących nasz organizm nie jest najmądrzejsze, ale jeśli chodzi o kontrolowanie stanu technicznego naszego auta, to w tym przypadku trzeba przyznać im rację.

W tym artykule zwrócimy uwagę na części, które w znacznym stopniu wpływają na komfort jazdy – amortyzatory oraz koła.

Amortyzatory, to jedne z ważniejszych części w samochodzie, w dużym stopniu wpływające na komfort i bezpieczeństwo jazdy. To one odpowiadają za to, że koła trzymają się drogi, a pojazd nie kołysze się na boki. Polskie drogi, łagodnie mówiąc, nie należą do najlepszych, stąd wymiany amortyzatorów trzeba pilnować jak oka w głowie . Narażone są one bowiem na nieustanną eksploatację. W większości samochodów powinno zrobić się to po przejechaniu około
60 000 km. Jeśli wyjątkowo często prowadzimy nasze auto na nierównych, wyboistych nawierzchniach, można nawet to zrobić wcześniej.

Sygnały, które ostrzegają kierowcę o potrzebie wymiany amortyzatorów, to przede wszystkim trudności z wchodzeniem w ostre zakręty czy dłuższa droga hamowania. Jak bardzo ważne jest to w kontekście bezpiecznej jazdy nie trzeba chyba nikogo przekonywać. Stan amortyzatorów można również zdiagnozować po zużytych tulejach, łożyskach czy wyciekach oleju.

Inny element, który ma wpływ na komfort w prowadzeniu auta to koła. Sprawne opony dostosowane do pory roku to oczywista sprawa, ale warto pamiętać również o właściwej zbieżności kół. Każdy kierowca powinien udać się w tym celu do warsztatu samochodowego po każdorazowej naprawie zawieszenia, np. wymianie amortyzatorów, drążków kierowniczych, końcówek czy wahaczy. Zaniedbanie tej kwestii, choć początkowo niewyczuwalne, ma konsekwencje w nadmiernym jednostronnym zużyciu opon.

Producenci sugerują sprawdzenie geometrii zawieszenia co 20-30 tys km. Konfrontując to ze stanem polskich dróg, lepiej im zaufać. Bardzo często przyczyną „zgubienia” geometrii jest zresztą wpadnięcie w dziurę w jezdni czy też najechanie na krawężnik. Jeśli po takim zdarzeniu zauważyliśmy, że kierownica jest odchylona od poprzedniego położenia, to można w ciemno zakładać, że samochód stracił geometrię

Written by Alicja